Гендерний аспект: жінки частіше звертаються за безоплатною правовою допомогою, ніж чоловіки
Серед клієнтів місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги 62% – це жінки. Найчастіше їх хвилюють питання у галузі сімейного права, у той час чоловіків – цивільного права.
«Система безоплатної правової допомоги є гендерно чутливою. Жінки стабільно становлять більшість клієнтів, які звертаються за безоплатною правовою допомогою, в тому числі у зв’язку з гендерною дискримінацією та гендерно- обумовленим насильством. Розуміння потреб жінок, ефективне вирішення правових проблем, з якими вони стикаються, вимагають від фахівців системи БПД поглиблених знань у гендерній сфері. Ми працюємо над впровадженням Ґендерної стратегії системи надання безоплатної правової допомоги, приділяємо увагу питанням ґендерно чутливої комунікації, врахування принципів ґендерної рівності як у політиках системи, так і в процесі надання правових послуг», – говорить перша заступниця директора Координаційного центру з надання правової допомоги Оксана Василяка.
Минулого року безоплатну правову допомогу отримали понад 251,4 тис. жінок та понад 152,5 тис. чоловіків.
«Жінки частіше звертаються по безоплатну правову допомогу тому, що є більш вразливими та водночас більш відповідальними. Крім цього, вони частіше є потеплілими від домашнього насильства. Саме жінки опікуються питаннями, що пов'язані з правами дітей, соціальними та житловими питаннями в сім'ях. Жінки, отримавши дієву допомогу в центрах, частіше звертаються повторно», – зазначає директорка Краматорського місцевого центру з надання БВПД Вікторія Харенко.
Ключові питання, з якими зверталися жінки, – сімейне право (20% звернень), цивільне право (17%) та житлове право (11%). А от у чоловіків на першому місці питання у галузі цивільного права (18% звернень), на другому – сімейного права (12%), а третьому – житлове право (9%).
«На мою думку, сімейне право цікавить більше жінок, тому що вони беруть на себе більше сімейних зобов’язань. Також жінки мають певні соціальні пільги, і тому частіше звертаються за роз’ясненням їхніх прав щодо користування цими пільгами. Більшість чоловіків звертаються з питань цивільного права для створення бізнесу, юридичного оформлення договорів тощо», – пояснює директор Козятинського місцевого центру з надання БВПД Олександр Комар.
Щодо вікового розподілу, то серед жінок-клієнток системи БПД найбільш активними у захисті свої прав виявилися жінки понад 60 років – від них надійшло 34% звернень. У той час як серед чоловіків, які звернулися по правову допомогу, клієнти віком понад 60 років становлять 29%.
З листопада 2018 року в системі БПД реалізується стратегія гендерної рівності «Рівні можливості». Її завдання – подолати гендерні стереотипи та упередження, які існують, і гарантувати рівні можливості для чоловіків і жінок як у доступі до правової допомоги, так і для реалізації їхніх можливостей.
Для юристів та адвокатів системи БПД розроблено дистанційний навчальний курс з гендерних питань «Рівні партнери: як зробити систему БПД ґендерно чутливою». Адже саме гендерна чутливість дозволяє краще зрозуміти потреби клієнтів та клієнток системи БПД, враховувати гендерні аспекти у комунікаціях та при наданні правової допомоги.
0 Коментарів